Matti Huru kertoo Peuravuonon sahan kyllästysprosesseista ja pohjoisen puun ominaisuuksista. Kyllästys alkoi sahatavaran lahonsuojauksella (sahatavarakyvitys), mutta kuivaamo teki sen tarpeettomaksi, sillä 20–21 %:n kosteus estää homehtumisen. Pohjoisen puu on tiheäsyistä (vuosikasvut 0,3–1 mm), kovaa ja nopeasti honkaista ydintä, joka ei ime kyllästysainetta, vaan säilyy lahottamattomana pintasuojauksen avulla. Ratapölkkyihin valittiin Lapin puu lujuutensa ja vähäisen "elämisensä" vuoksi, eikä oksaisuus heikentänyt kestävyyttä – koeponnistuksissa oksallinen latvapuu kesti paremmin kuin oksaton. Betonipölkyt ovat syrjäyttäneet puupölkyt pääraiteilla, mutta puuta käytetään yhä sivuraiteilla ja vientiin (Espanja, Englanti, Saksa). Työ oli hyvin palkattua urakkaa, jolla metsurit, ajomiehet ja sahaajat hankkivat esimerkiksi hevosen, traktorin tai oman sirkkelin.