Luton tien rakentaminen aloitettiin v. 1935. Ensimmäisenä vuonna tie ulottui Akujärveltä Mattojärven palon alle Vuokilan kämpälle. Seuraavina vuosina tietä jatkettiin Pihtikankaalle ja alimmaisen Ruohojärven kohdalle. Kattajärven tie ohitti v. 1939. Vuosina 1936 ja 1937 rakennettiin Vesivaltion kämppä Kattajärven itärannalle. Tähän kuului kaksi miehistökämppää ja kokkikämppä. Kämpällä oli toimintaa kahden vuoden ajan.
Kun tie ulottui Ruukinpirtille ja lähelle Rajajooseppia varsinaisia kämppiä ei enää rakennettu.
Matti Huru muistelee soutaneensa lapsena saunojia yli Kattajärven. Hän tienasi yhden markan jokaiselta ylikuljetetulta mieheltä.
Vuonna 1963 Huru oli töissä Metsähallituksella. Hän sai työnantajaltaan komennuksen kaataa ja kuljettaa hevosmiesten kanssa pitkiä tukkeja Puolivälinkoskelle. Metsähallituksen insinööripiiri rakensi tukeista sillan Luttojoen yli. Silta oli käytössä parinkymmenen vuoden ajan, minkä jälkeen Metsähallitus poltti sillan, koska katsoi että silta saattaisi hajota esim. jonkin rekan painosta. Tällöin Metsähallitus olisi sillanrakentajana vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta.