menu

Kuorma-autoja ja muisteluja niiden toiminnasta

24.03.2015

Letukka, Veteraani, Ford, Sisu. Tässä muutamia kuorma-autoja, joita Sammu Palokangas on elämänsä varrella sompaillut. Ensimmäinen auto 1920-luvulla oli kaksivaihteinen ja siinä oli puupyörät. Etenkin takapyörät kuumenivat kuorman ajossa, joten ne irrotettiin yön ajaksi turpoamaan. Hytti lämpeni pakoputkesta vedetyllä viritelmällä, josta tuli lämpöä sen verran että ikkuna pysyi sulana. Ensimmäiset kuorma-autot olivat bensiinikäyttöisiä ja ne käynnistettiin veivillä. 

Sota-aikana Sammu toimi armeijan ottolautakunnassa, jonka tehtävänä oli toimittaa siviiliautot armeijalle. Tässä tehtävässä hän kävi myös Litsantiellä, jota saksalaiset olivat pommittaneet edellisyönä. Pommitusten seurauksena Petsamojoen rannat alkoivat vyöryä ja joen uoma muutti  suuntaansa.

Sodan jälkeen kolhuja saanut kuljetuskalusto palasi sodasta, osa  häkäpöntöillä varustettuna ts. ne oli muutettu puukaasulla toimiviksi.  Veteraanikin kotiutui Kannakselta sopivasti evakostapaluun aikoihin.  Monenlaisia sattumuksia sattui autojen kanssa, joita on mukavaa muistella jälkikäteen kotisohvalla. 

Tiedostot

PERUSTIEDOT

Usko Luostarisen haastatteluaineisto
17:16

KERTOJA

  • Palokangas Samuli Fabian (Sammu)

TALLENTAJA

  • Luostarinen Usko

PAIKAT

  • Litsantie
  • Petsamojoki
  • Ylivieska

HAKUSANAT

  • kuorma-autot
  • 1920-luku
  • talvisota