menu

Postinkuljettajana Inarista Outakoskelle

13.05.2015

Hannu Mattus aloitti postinkuljettajana v. 1927. Ensimmäinen reitti kulki Inarista Angelin kautta Outakoskelle ja takaisin. Matka tehtiin pääosin jalan vaihtelevissa olosuhteissa. Keväät olivat postinkuljetuksen kannalta hankalinta aikaa, sillä lumisohjo ja tulvavedet hankaloittivat matkantekoa. Kesällä saattoi postimies torkahtaa kahvinuotion ääressä ja jatkaa matkaa valoisassa säässä ilman että tarvitsi yöpyä taloissa. Talvella yöpymispaikat olivat tarpeen kylmän ja pimeän takia. Yöpymispaikkoina oli tietyt talot, mutta tarvittaessa yövyttiin siellä mihin kerkes. Moottorivene tuli käyttöön v. 1937, jolloin postireitti jaettiin kahteen osaan Hannu Mattuksen aloitteesta: Inari- Outakoski ja Inari-Angeli reiteiksi.

Postimatkoilla jalat ja aurinko toimivat kelloina. Aikataulut olivat suuntaa antavia ja keliolosuhteista riippuvia, mutta vaihtopaikoille Outakoskelle piti saapua tiettyyn aikaa, sillä siellä odotti vastaantullut postinkantaja. Postimatka kesti 2-3 vuorokautta yöpymistarpeesta riippuen. Hannu Mattuksen postinjako ja lomasuunnitelmat keskeytyivät reserviin kutsun takia. Palvelupaikaksi määrättiin Petsamo.  

Tiedostot

PERUSTIEDOT

Pekka Laaksosen haastatteluaineisto 1981-1987
29:59
7.12.1985

KERTOJA

  • Mattus Hannu

TALLENTAJA

  • Laaksonen Pekka

PAIKAT

  • Inari
  • Inarijoki
  • Outakoski
  • Kaamanen
  • Tirro
  • Heikkilä
  • Vaskojoki
  • Angeli
  • Pyhäjärvi
  • Sikovuono
  • Kuoppaniva
  • Kalkasjoki
  • Karigasniemi
  • Ranttila
  • Iivanajärvi
  • Karasjoki

KOHDEHENKILÖT

  • Veskoniemi Fransu (Vesko Franssu)
  • Guttorm Aslak
  • Sarre Heikki
  • Länsman Niilo (Närri-Niila)
  • Länsman Uula (Uutelan-Uula)
  • Kitti Uula
  • Laiti Aslak

HAKUSANAT

  • postinjakelu
  • postimiehet
  • postireitit
  • 1920-luku
  • 1930-luku