Saksalaiset tutkivat Kuivankurun ja Sotajoen kulta-alueita 1930-luvulla. Tutkimusten mukaan varsinainen kultapaikka sijaitsisi kuitenkin Sodankylän puolella Sota-Aavalla. Tutkimusten aikaan Kuivankurun alueella tarvittiin järjestysmiestä ja vahtia turvallisuuden ylläpitämiseksi. Järjestysmiehenä toimi Hellemaa. Tutkija Pentti Eskolan mukaan Härkäselkä olisi ollut kultapitoinen, mutta hän piti sen louhimista koneellisesti kannattamattomana.Sodan syttyminen keskeytti kultatutkimukset ja niitä jatkettiin sotien jälkeen Lemmenjoella. Kaikki koneet, rakennelmat ja laitteet jäivät kullankaivajien lähdettyä niille sijoilleen. Sinne jäi myös Hullu-Jussiksi kutsuttu höyrykone, johon yksityinen liikennöitsijä Kononen kuljetti polttoainetta. Saksalaisten omistama Locomo-höyrykone vietiin Ivaloon, josta se kulkeutui Ruottalan Villen mukana Veskoniemeen. Sittemmin se lienee upotettu Joensuun selälle.