menu

Kuivankurun kultakoneet Locomo ja Hullu-Jussi

17.09.2019

Saksalaiset tutkivat Kuivankurun ja Sotajoen kulta-alueita 1930-luvulla. Tutkimusten mukaan varsinainen kultapaikka sijaitsisi kuitenkin Sodankylän puolella Sota-Aavalla. Tutkimusten aikaan Kuivankurun alueella tarvittiin järjestysmiestä ja vahtia turvallisuuden ylläpitämiseksi.  Järjestysmiehenä toimi Hellemaa. Tutkija Pentti Eskolan mukaan Härkäselkä olisi ollut kultapitoinen, mutta hän piti sen louhimista koneellisesti kannattamattomana.Sodan syttyminen keskeytti kultatutkimukset ja niitä jatkettiin sotien jälkeen Lemmenjoella. Kaikki koneet, rakennelmat ja laitteet jäivät kullankaivajien lähdettyä niille sijoilleen. Sinne jäi myös Hullu-Jussiksi kutsuttu höyrykone, johon yksityinen liikennöitsijä Kononen kuljetti polttoainetta. Saksalaisten omistama Locomo-höyrykone vietiin Ivaloon, josta se kulkeutui Ruottalan Villen mukana Veskoniemeen. Sittemmin se lienee upotettu Joensuun selälle.

Tiedostot

PERUSTIEDOT

Erkki Kreivin haastatteluaineisto 1982-1987
1930-luku
05:55
Suomi
24.1.1984
Kuivakuru

KERTOJA

  • Törngvist Dagmar

TALLENTAJA

  • Kreivi Erkki

PAIKAT

  • Kultala
  • Kuivakuru
  • Sotajoki
  • Sotajoensuu
  • Sota-Aapa
  • Lemmenjoki
  • Veskoniemi
  • Ritakoski
  • Härkäselkä

KOHDEHENKILÖT

  • Ruottala Ville
  • Hellemaa
  • Eskola Pentti

HAKUSANAT

  • kulta
  • kullankaivu
  • tutkimusprojektit